O πρώτος διεθνής διαγωνισμός ελαιόλαδου στη χώρα μας είναι γεγονός!

της Κικής Τριανταφύλλη

Την πρωτοβουλία διοργάνωσης του Πρώτου Διεθνούς Διαγωνισμού Ελαιολάδου Αθηνών, «Athena International Olive Oil Competition», που θα διεξαχθεί στις 21 και 22 Μαρτίου 2016 στο ξενοδοχείο  Electra  Palace στην Πλάκα, έχει αναλάβει η Vinetum Event Management, εταιρεία επικοινωνίας με μεγάλη πείρα στην οργάνωση εκθέσεων, συνεδρίων, διαγωνισμών και άλλων εκδηλώσεων υψηλού κύρους και απαιτήσεων.

olive-oil-1-thumb-large

Δυο επαγγελματίες που διατηρούν στενή σχέση με το κρασί αλλά και με το ελαιόλαδο είναι οι εμπνευστές που ανέλαβαν, σε περίοδο κρίσης, το ρίσκο της διοργάνωσης. Πρόεδρος του διαγωνισμού είναι ο Ντίνος Στεργίδης, ιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος της Vinetum, και Διευθύντρια η Μαρία Κατσούλη, 1η ελληνίδα οινοχόος, διαπιστευμένη γευσιγνώστρια ελαιολάδου και 1η οινοχόος ελαιολάδου της Ελλάδος, ενώ panel leader όλων των κριτών θα είναι η διεθνώς καταξιωμένη γευσιγνώστρια ελαιόλαδου Αλίκη Γαλή.

Ο διαγωνισμός «Athena International Olive Oil Competition» είναι διεθνής τόσο ως προς τους κριτές όσο και τη συμμετοχή δειγμάτων και αφορά μόνο τυποποιημένα ελαιόλαδα της κατηγορίας εξαιρετικά παρθένα (extra virgin). Οι ξένοι κριτές αποτελούν τα 2/3 του συνολικού αριθμού κριτών ενώ στόχος των οργανωτών είναι τα δείγματα ελαιολάδων από το εξωτερικό να υπερβαίνουν το 30% του συνολικού αριθμού δειγμάτων.Το πρώτο ξένο δείγμα ήρθε ήδη από την Πορτογαλία ενώ αναμένονται επίσης δείγματα από ελαιοπαραγωγούς χώρες όπως το Ισραήλ, η Ιταλία, η Ισπανία, η Κροατία, η Τουρκία, το Μαρόκο, η Τυνησία ακόμη και από το Περού.

Στη συζήτηση που κάναμε με τη διευθύντρια του διαγωνισμού Μαρία Κατσούλη, το πρώτο πράγμα που μας είπε είναι ότι καλεί “όλους τους Έλληνες, παραγωγούς και τυποποιητές ελαιολάδου, να υποστηρίξουν με τη συμμετοχή τους τον διαγωνισμό «Athena International Olive Oil Competition». Είναι ο δικός τους διαγωνισμός, ένα εργαλείο προβολής του ελληνικού ελαιολάδου”, είπε και τόνισε ότι “έτσι, όλοι μαζί θα καταφέρουμε η Athena να γίνει ο σημαντικότερος θεσμός ελαιολάδου στη χώρα μας με στόχο μέσα στα επόμενα 3 χρόνια να  καθιερωθεί ως ένας από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους διεθνείς διαγωνισμούς ελαιολάδου παγκοσμίως”. Σημείωσε επίσης ότι “Εάν καταφέρουμε να τον καθιερώσουμε σύντομα στη διεθνή αγορά, τότε και το ελληνικό ελαιόλαδο πολύ σύντομα θα αναβαθμιστεί ποιοτικά στις συνειδήσεις της παγκόσμιας αγοράς ελαιολάδου με αποτέλεσμα να βγει κερδισμένο”,

Την πρόσκληση συμμετοχής στην κριτική επιτροπή έχουν ήδη αποδεχθεί μερικοί από τους πιο γνωστούς και έγκυρους κριτές ελαιολάδων παγκοσμίως, από την Ιταλία, την Ισπανία, τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, το Ισραήλ, την Τουρκία, την Πορτογαλία και την Τυνησία και από την Ελλάδα, μεταξύ άλλων και ο συνεργάτης μας σε θέματα ελαιοκαλλιέργειας και τυποποίησης Βασίλης Φραντζολάς.

Από τους συμμετέχοντες, τόσο ο ιταλός Αntonio Lauro – ίσως ο κορυφαίος κριτής διεθνώς – όσο και η αμερικανίδα Alexandra Kicenik Devarenne – από τις πιο γνωστές προσωπικότητες του χώρου, συνεργάτης στο Davis Olive Center (Κέντρο Ελιάς Davis) του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια και συνιδρύτρια της Διεθνούς Ένωσης Εξαιρετικών Παρθένων Ελαιολάδων (Extra Virgin Alliance) – δήλωσαν την ικανοποίησή τους για την πρωτοβουλία να οργανωθεί και στην Ελλάδα ένας μεγάλος διαγωνισμός ελαιολάδου, εφάμιλλος εκείνων που φιλοξενούνται στη Νέα Υόρκη, το Τόκυο, στη Βερόνα και αλλού.

Ο διαγωνισμός «Athena» φέρει το όνομα της θεάς Αθηνάς η οποία, σύμφωνα με τον μύθο, πρόσφερε στην πόλη της Αθήνας την ιερή ελιά και κατ’ επέκταση το όνομά της ενώ ως χώρος διεξαγωγής του διαγωνισμού έχει επιλεγεί το Electra Palace, ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Πλάκα όπου αντίθετα με τη συνήθεια – οι περισσότεροι διεθνείς διαγωνισμοί γίνονται σε μουντές αίθουσες ξενοδοχείων – οι κριτές θα δοκιμάζουν και θα κρίνουν τα δείγματα με υπέροχη θέα την Ακρόπολη.

Η ιστοσελίδα της διοργάνωσης είναι πεντάγλωσση – τα κείμενα δημοσιεύονται σε ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά και ισπανικά -, ενώ σχετικά με την επιλογή του λογοτύπου η διευθύντρια του διαγωνισμού μας είπε ότι “στόχος ήταν ένα λογότυπο που να «βροντοφωνάζει» Ελλάδα και ταυτόχρονα να αναδεικνύει την ιστορία και τη φιλοσοφία της ελιάς ως καθαρά ελληνικό δέντρο. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε πως η χώρα μας ανέδειξε την ελιά και το ελαιόλαδο ως οικονομικό και πολιτισμικό αγαθό και μεταλαμπάδευσε τη καλλιέργειά της στις χώρες της Μεσογείου. Εξάλλου η κουζίνα μας είναι η μοναδική στο κόσμο που διαθέτει ειδική κατηγορία φαγητών, τα λαδερά, ενώ επίσης κατέχουμε την μεγαλύτερη κατανάλωση ελαιολάδου παγκοσμίως με 17,0 κιλά ανά άτομο ετησίως. Επιπλέον η Μεσογειακή διατροφή, με τα οφέλη του ελαιολάδου στη υγεία, ξεκίνησε καθαρά από  μελέτες που έγιναν στην Ελλάδα και ειδικά στη Κρήτη για να θεσπιστεί σήμερα από την Ουνέσκο σε παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά”.

Το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μία από τις μεγαλύτερες ελαιοπαραγωγούς χώρες στον κόσμο και μακράν πρώτη στην κατά κεφαλήν κατανάλωση αρκεί ώστε να αιτιολογηθεί η σκοπιμότητα ενός «ελληνικού» διαγωνισμού ελαιολάδου. Ωστόσο πρέπει να προστεθεί και μία πολιτιστική διάσταση που αποτελεί για την Ελλάδα κατάκτηση μοναδική, το γεγονός, δηλαδή, ότι η χώρα μας, πρώτη στον κόσμο, ανέδειξε την ελιά και το ελαιόλαδο σε πολιτιστικό προϊόν.

Οι διοργανωτές του «Athena International Olive Oil Competition» εκτιμούν ότι, όπως οι μεγάλοι ηθοποιοί ονειρεύονται μια μέρα να παίξουν στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και οι δρομείς να τρέξουν στην κλασική διαδρομή του Μαραθωνίου, έτσι και οι πραγματικοί λάτρεις της ελιάς σε όλο τον κόσμο έχουν όνειρο ζωής να διαγωνιστούν εκεί όπου ξεκίνησαν όλα.

Γιατί ένας διεθνής διαγωνισμός στην Ελλάδα;

Ο διεθνής διαγωνισμός της Νέας Υόρκης είναι ο μεγαλύτερος του κόσμου καθώς εκεί αποστέλλονται τα περισσότερα δείγματα από όλο τον κόσμο και ο διαγωνισμός της Μαδρίτης ο πιο αυστηρός, ενώ πολύ σημαντικοί είναι επίσης οι διεθνείς διαγωνισμοί της Ιταλίας με πιο παλιό της Brescia που ιδρύθηκε το 1987, της Ελβετίας, της Γερμανίας, της Κίνας και του Ισραήλ.

Η ύπαρξη όμως ενός μεγάλου και έγκυρου διεθνούς διαγωνισμού που θα διεξάγεται κάθε χρόνο στην Ελλάδα, μόνο οφέλη μπορεί να έχει για το ελληνικό ελαιόλαδο. Συγκεκριμένα:

1.   Θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην ποιοτική βελτίωση της ελληνικής ελαιοπαραγωγής. Τα ελαιόλαδα που βραβεύονται αποτελούν πρότυπο για όλους τους ελαιοπαραγωγούς οι οποίοι αποκτούν έτσι συγκεκριμένους ποιοτικούς στόχους. Επιπλέον η αξιολόγηση και κριτική αποτίμηση ενός ελαιολάδου αποτελεί για τον ίδιο τον παραγωγό πολύτιμη ενημέρωση ως προς την ποιοτική κατεύθυνση που έχει επιλέξει να ακολουθήσει.

2.   Θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της εικόνας του ελληνικού ελαιολάδου και στην εξάπλωση της φήμης του, τόσο μέσω της επικοινωνίας του ίδιου του διαγωνισμού όσο και μέσω των ξένων κριτών οι οποίοι είναι διαμορφωτές κοινής γνώμης, όχι μόνο στις χώρες τους, αλλά και στο ευρύτερο διεθνές περιβάλλον.

3.   Θα συμβάλλει ουσιαστικά και άμεσα στην ανάπτυξη των πωλήσεων όλων των βραβευθέντων ελαιολάδων, τόσο στην ελληνική όσο και τη διεθνή αγορά. Ειδικά σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, όπου η κατανάλωση premium ελαιολάδου βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακό στάδιο, εκτιμάται ότι ο διαγωνισμός θα είναι καθοριστικής σημασίας, όπως συνέβη με τον αντίστοιχο διαγωνισμό οίνων της Θεσσαλονίκης.

Να συμπληρώσουμε ότι ο διαγωνισμός θα πλαισιωθεί και από άλλες πρωτότυπες και καινοτόμες γαστρονομικές δράσεις σε συνεργασία με κορυφαίους έλληνες σεφ με στόχο την εδραίωση του «brand name» του και την ανάπτυξη της τοπικής αγοράς premium ελαιολάδων. Οι δράσεις αυτές αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στο: www.athenaoliveoil.gr

(Source: http://www.bostanistas.gr)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *